[Đáp án và Giải thích chi tiết] A song on the brain IELTS Reading
Giải bài đọc A song on the brain IELTS Reading cùng IZONE với phần giải thích đáp án chi tiết ngay nhé!
Bài đọc A song on the brain IELTS Reading
Bài tập IELTS Reading A song on the brain
Questions 1-3
Choose the correct answer, A,B, C or D
Write your answers in boxes 1-3 on your answer sheet.1 - The writer says that song-in-head syndrome' may occur because the brain
2 - A tune is more likely to stay in your head if
3 - Robert Zatorre found that a part of the auditory cortex was activated when volunteers
Questions 4-7
Look at the following theories (Questions 4-7) and the list of people below.
Match each theory with the person it is credited to.
Write the correct letter A-F in boxes 4-7 on your answer sheet.
List of people
A Roger Chaffin
B Susan Ball
C Steven Brown
D Caroline Palmer
E Sandra Calvert
F Leon James
Questions 8-13
Reading Passage 1 has nine paragraphs labelled A-l.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter A-l in boxes 8-13 on your answer sheet.
NB You may use any letter more than once.
Điểm số của bạn là % - đúng / câu
Đáp án và giải thích chi tiết A song on the brain IELTS Reading answers
Questions 1 – 3: Dạng MCQCách làm:
Chứng minh các đáp án ĐÚNG/SAI bằng cách lần lượt trả lời 2 câu hỏi:
| |
| |
B. cannot decide what information it needs to retain. Nhận xét:
Cụ thể: Vì não bộ giữ lại thông tin nhưng không biết thông tin nào là quan trọng nhất. Khi đó hiện tượng ‘song-in-head syndrome’ xảy ra. → Đáp án là B | Đoạn B: The condition now even has a medical name ‘song-in-head syndrome’. But why does the mind annoy us like this? No one knows for sure, but it’s probably because the brain is better at holding onto information than it is at knowing what information is important. |
| |
A. it is simple and unoriginal. Nhận xét:
Đoạn C nói rằng các giai điệu pop lặp lại, dễ đoán, đơn giản sẽ dễ “bám” vào đầu hơn. → Đáp án là C | Đoạn C: Unfortunately, superficial, repetitive pop tunes are, by their very nature, more likely to stick than something more inventive. |
| |
D. remembered a tune they had heard previously. Nhận xét:
Cụ thể: Đoạn này cho thấy các tình nguyện viên nhớ lại bài hát, điều này kích hoạt vùng vỏ thính giác giống như khi họ nghe bài hát thực tế. → Đáp án là D | Đoạn D: he asked volunteers to replay the theme from the TV show Dallas in their heads |
Questions 4-7: Dạng Matching NamesCách làm:
Note: Một số tên riêng có thể nối với nhiều hơn 1 đáp án | |
4. The memorable nature of some tunes can help other learning processes Sandra Calvert nói rằng việc ghi nhớ bài hát có thể giúp học sinh nhớ tốt hơn các bài học lịch sử khi chúng được đặt trong lời bài hát hấp dẫn. → Đáp án là E. Sandra Calvert | Đoạn H: in one experiment students who heard a history text set as the lyrics to a catchy song remembered the words better than those who simply read them, says Sandra Calvert |
5. Music may not always be stored in the memory in the form of separate notes Caroline Palmer giải thích hiện tượng “chunking”, nơi người ta ghi nhớ âm nhạc như một đơn vị thay vì từng nốt riêng lẻ. → Đáp án là D. Caroline Palmer | Đoạn G: a phenomenon called ‘chunking’, in which people remember musical phrases as a single unit of memory, says Caroline Palmer |
6. People may have started to make music because of their need to remember things Leon James nói rằng âm nhạc giúp ghi nhớ lịch sử trước khi có chữ viết. → Đáp án là F. Leon James | Đoạn I: Before the written word could be used to record history, people memorised it in songs, says Leon James |
7. Having a song going round your head may happen to you more often when one part of the brain is tired Susan Ball giải thích rằng khi phần thùy trán bị mệt mỏi hoặc trầm cảm, các bài hát sẽ dễ “nhảy” vào đầu bạn hơn.) → Đáp án là B. Susan Ball | Đoạn E: But it can become fatigued or depressed, which is when people most commonly suffer from song-in-head syndrome and other intrusive thoughts, says Susan Ball |
Question 8 – 13: Dạng Matching PhrasesCách làm:
Note: Làm dạng bài này cuối cùng, sau khi đã hiểu được nội dung chính cả bài Một số đoạn văn có thể chứa 2 mẩu thông tin | |
8. A claim that music strengthens social bonds Đoạn I nói rằng âm nhạc có thông điệp giúp kết nối xã hội → Đáp án là đoạn I | Đoạn I ‘All music has a message.’ he says. ‘This message functions to unite society and to standardise the thought processes of people in society. |
9. Two reasons why some bits of music tend to stick in your mind more than others Đoạn G nói về tần suất nghe nhạc và cấu trúc dễ dự đoán khiến giai điệu dễ nhớ. → Đáp án là đoạn G | Đoạn G: Particular chunks may be especially ‘sticky’ if you hear them often or if they follow certain predictable patterns |
10. An example of how the brain may respond in opposition to your wishes Đoạn E giải thích hiện tượng “pink elephant”, nơi bạn cố gắng quên nhưng lại nghĩ đến nó nhiều hơn. → Đáp án là đoạn E | Đoạn E: And once the unwanted song surfaces, it’s hard to stuff it back down into the subconscious. ‘The more you try to suppress a thought, the more you get it,‘ says Ball. ‘We call this the pink elephant phenomenon. Tell the brain not to think about pink elephants, and it’s guaranteed to do so,’ she says. |
11. The name of the part of the brain where song-in-head syndrome begins Đoạn D xác định phần “auditory cortex” là nơi bắt đầu hiện tượng này. → Đáp án là đoạn D | Đoạn D: The annoying playback probably originates in the auditory cortex. Located at the front of the brain, |
12. Examples of two everyday events that can set off song-in-head syndrome Đoạn A đề cập đến việc nghe nhạc trên radio hoặc chỉ đọc tiêu đề bài hát cũng đủ kích hoạt hiện tượng này. → Đáp án là đoạn A | Đoạn A: You hear a pop song on the radio – or even just read the song’s title |
13. A description of what one person does to prevent song-in-head syndrome Đoạn F nói về Steven Brown tránh nghe các bài nhạc dễ “bám” vào đầu vào buổi sáng. → Đáp án là đoạn F | Đoạn F: so I will not play them in the early morning for fear that they will run around in my head all day,’ |