A song on the brain IELTS Reading - Giải thích đáp án

[Đáp án và Giải thích chi tiết] A song on the brain IELTS Reading

Giải bài đọc A song on the brain IELTS Reading cùng IZONE với phần giải thích đáp án chi tiết ngay nhé!

A song on the brain

Bài đọc A song on the brain IELTS Reading

A song on the brain IELTS Reading

A song on the brain IELTS Reading

Bài tập IELTS Reading A song on the brain

Questions 1-3
Choose the correct answer, A,B, C or D
Write your answers in boxes 1-3 on your answer sheet.1 - The writer says that song-in-head syndrome' may occur because the brain

2 - A tune is more likely to stay in your head if

3 - Robert Zatorre found that a part of the auditory cortex was activated when volunteers

Questions 4-7
Look at the following theories (Questions 4-7) and the list of people below.
Match each theory with the person it is credited to.
Write the correct letter A-F in boxes 4-7 on your answer sheet.
List of people
A   Roger Chaffin
B   Susan Ball
C   Steven Brown
D   Caroline Palmer
E   Sandra Calvert
F   Leon James

4 - The memorable nature of some tunes can help other learning processes.
5 - Music may not always be stored in the memory in the form of separate notes.
6 - People may have started to make music because of their need to remember things.
7 - Having a song going round your head may happen to you more often when one part of the brain is tired.

Questions 8-13
Reading Passage 1 has nine paragraphs labelled A-l.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter A-l in boxes 8-13 on your answer sheet.
NB You may use any letter more than once.

8 - a claim that music strengthens social bonds
9 - two reasons why some bits of music tend to stick in your mind more than others
10 - an example of how the brain may respond in opposition to your wishes
11 - the name of the part of the brain where song-in-head syndrome begins
12 - examples of two everyday events that can set off song-m-head syndrome
13 - a description of what one person does to prevent song-in-head syndrome

Điểm số của bạn là % - đúng / câu

Đáp án và giải thích chi tiết A song on the brain IELTS Reading answers

Questions 1 – 3: Dạng MCQ 

Cách làm: 

  • Bước 1: Đọc câu hỏi và gạch chân từ khóa

  • Bước 2: Scan từ khóa trong đoạn văn

  • Bước 3: Tìm ra hiện tượng paraphrase

  • Bước 4: Chọn đáp án đúng, double check bằng cách chứng minh các đáp án còn lại sai

Chứng minh các đáp án ĐÚNG/SAI bằng cách lần lượt trả lời 2 câu hỏi:

  • Câu 1: Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc hay không? 
    *Nội dung tương ứng là những nội dung cùng chỉ về 1 điều, mang cùng 1 chức năng trong câu. Ví dụ: Anh ấy đến nơi lúc 8h vs. Sau 9h anh ấy mới tới => “lúc 8h” và “sau 9h” đều nêu thời điểm anh ta tới nơi => 2 thông tin này dù khác về nội dung những vẫn được coi là tương ứng với nhau (đều chỉ mặt thời gian)

    • Nếu không ⇒ Đáp án SAI

    • Nếu có: Xét tiếp sang câu hỏi số 2

  • Câu 2: Có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc hay không?

    • Nếu không ⇒ Đáp án ĐÚNG

    • Nếu có ⇒ Đáp án SAI

  1. The writer says that song-in-head syndrome’ may occur because the brain

B. cannot decide what information it needs to retain.

Nhận xét:

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc

  • Không có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc ⇒ Đáp án ĐÚNG

Cụ thể:

Vì não bộ giữ lại thông tin nhưng không biết thông tin nào là quan trọng nhất. Khi đó hiện tượng  ‘song-in-head syndrome’ xảy ra. 

→ Đáp án là B

Đoạn B:

The condition now even has a medical name ‘song-in-head syndrome’.

But why does the mind annoy us like this? No one knows for sure, but it’s probably because the brain is better at holding onto information than it is at knowing what information is important. 

  1. A tune is more likely to stay in your head if

A.  it is simple and unoriginal.

Nhận xét:

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc

  • Không có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc ⇒ Đáp án ĐÚNG

Đoạn C nói rằng các giai điệu pop lặp lại, dễ đoán, đơn giản sẽ dễ “bám” vào đầu hơn.

→ Đáp án là C

Đoạn C:

Unfortunately, superficial, repetitive pop tunes are, by their very nature, more likely to stick than something more inventive.

  1. Robert Zatorre found that a part of the auditory cortex was activated when volunteers

D. remembered a tune they had heard previously.

Nhận xét:

  • Các thông tin trong câu hỏi ĐỀU TÌM ĐƯỢC NỘI DUNG TƯƠNG ỨNG trong bài đọc

  • Không có thông tin nào trong câu hỏi bị TRÁI NGƯỢC/SAI LỆCH với nội dung bài đọc ⇒ Đáp án ĐÚNG

Cụ thể:

Đoạn này cho thấy các tình nguyện viên nhớ lại bài hát, điều này kích hoạt vùng vỏ thính giác giống như khi họ nghe bài hát thực tế.

→ Đáp án là D

Đoạn D:

he asked volunteers to replay the theme from the TV show Dallas in their heads

Questions 4-7: Dạng Matching Names

Cách làm: 

  • Bước 1: Đọc list các tên riêng đề bài cho

  • Bước 2: Xác định vị trí các tên riêng trong đoạn văn

  • Bước 3: Scan 2-3 dòng trước và sau tên riêng để tìm ra thông tin liên quan

  • Bước 4: Đối chiếu với list thông tin đề bài cho và nối

Note: 

Một số tên riêng có thể nối với nhiều hơn 1 đáp án

4. The memorable nature of some tunes can help other learning processes

Sandra Calvert nói rằng việc ghi nhớ bài hát có thể giúp học sinh nhớ tốt hơn các bài học lịch sử khi chúng được đặt trong lời bài hát hấp dẫn.


→ Đáp án là E. Sandra Calvert

Đoạn H:

in one experiment students who heard a history text set as the lyrics to a catchy song remembered the words better than those who simply read them, says Sandra Calvert

5. Music may not always be stored in the memory in the form of separate notes 

Caroline Palmer giải thích hiện tượng “chunking”, nơi người ta ghi nhớ âm nhạc như một đơn vị thay vì từng nốt riêng lẻ.

Đáp án là D. Caroline Palmer

Đoạn G:

a phenomenon called ‘chunking’, in which people remember musical phrases as a single unit of memory, says Caroline Palmer

6. People may have started to make music because of their need to remember things 

Leon James nói rằng âm nhạc giúp ghi nhớ lịch sử trước khi có chữ viết.

→ Đáp án là F. Leon James

Đoạn I:

Before the written word could be used to record history, people memorised it in songs, says Leon James

7. Having a song going round your head may happen to you more often when one part of the brain is tired 

Susan Ball giải thích rằng khi phần thùy trán bị mệt mỏi hoặc trầm cảm, các bài hát sẽ dễ “nhảy” vào đầu bạn hơn.)

→ Đáp án là B. Susan Ball

Đoạn E:

But it can become fatigued or depressed, which is when people most commonly suffer from song-in-head syndrome and other intrusive thoughts, says Susan Ball

Question 8 – 13: Dạng Matching Phrases

Cách làm: 

  • Bước 1: Đọc list các cụm từ đề bài cho, xác định organizing words & content words

  • Bước 2: Scan từ khóa trong các đoạn văn và tìm ra nét nghĩa tương đồng

  • Bước 3: Hoàn thành đáp án với các kí tự A, B, C … ám chỉ từng đoạn văn

Note: 

Làm dạng bài này cuối cùng, sau khi đã hiểu được nội dung chính cả bài

Một số đoạn văn có thể chứa 2 mẩu thông tin

8. A claim that music strengthens social bonds


Đoạn I nói rằng âm nhạc có thông điệp giúp kết nối xã hội

 → Đáp án là đoạn I

Đoạn I

 ‘All music has a message.’ he says. ‘This message functions to unite society and to standardise the thought processes of people in society.

9. Two reasons why some bits of music tend to stick in your mind more than others 


Đoạn G nói về tần suất nghe nhạc và cấu trúc dễ dự đoán khiến giai điệu dễ nhớ.

→ Đáp án là đoạn G

Đoạn G:

Particular chunks may be especially ‘sticky’ if you hear them often or if they follow certain predictable patterns

10. An example of how the brain may respond in opposition to your wishes 


Đoạn E giải thích hiện tượng “pink elephant”, nơi bạn cố gắng quên nhưng lại nghĩ đến nó nhiều hơn.

→ Đáp án là đoạn E

Đoạn E:

And once the unwanted song surfaces, it’s hard to stuff it back down into the subconscious. ‘The more you try to suppress a thought, the more you get it,‘ says Ball. ‘We call this the pink elephant phenomenon. Tell the brain not to think about pink elephants, and it’s guaranteed to do so,’ she says.

11. The name of the part of the brain where song-in-head syndrome begins 


Đoạn D xác định phần “auditory cortex” là nơi bắt đầu hiện tượng này.

→ Đáp án là đoạn D

Đoạn D:

The annoying playback probably originates in the auditory cortex. Located at the front of the brain, 

12. Examples of two everyday events that can set off song-in-head syndrome 


Đoạn A đề cập đến việc nghe nhạc trên radio hoặc chỉ đọc tiêu đề bài hát cũng đủ kích hoạt hiện tượng này.

→ Đáp án là đoạn A

Đoạn A:

You hear a pop song on the radio – or even just read the song’s title 

13. A description of what one person does to prevent song-in-head syndrome 

Đoạn F nói về Steven Brown tránh nghe các bài nhạc dễ “bám” vào đầu vào buổi sáng.

→ Đáp án là đoạn F

Đoạn F:

so I will not play them in the early morning for fear that they will run around in my head all day,’